7 tips til at få dit barn væk fra skærmen

skærmblog.jpg

Har du også svært ved at få dit barn væk fra skærmen? Tal fra DR Medieforskning viser, at danske børn mellem 8-11 år bruger lidt over tre timer dagligt foran en skærm. Teenagerne bruger mere end seks timer foran skærmens blålige lys hver eneste dag. En ny undersøgelse af 4500 amerikanske børn i alderen 8 til 11 år viser, at når børnene bruger mere end to timer dagligt foran skærmen, så skader det blandt andet deres koncentration, sprogfærdigheder og hukommelse. Men det kan være lettere sagt end gjort at begrænse skærmtiden. Vi har samlet en række fif her.

1. Etabler zoner i hjemmet, hvor du simpelthen ikke tillader elektronik, som telefoner og bærbare. Fx ved spisebordet eller på toilettet. Den klare grænse giver gode pauser fra skærmen og færre konflikter.

2. Introducer andre aktiviteter til at erstatte skærmene, så tiden væk fra dem ikke bliver tomrum. Du kan skabe rammerne ved at sørge for, at I har brætspil, bøger, udstyr til kreative sysler, sport mm. til rådighed. Lad være med at pakke dem for langt væk. Redskaberne skal være lette at gå til og gerne stå fremme, så de er synlige i hverdagen.

3. Byg videre på dit barns skærminteresser og byg bro mellem deres virtuelle verden og virkelighed. Hvis de for eksempel elsker puslespil online, så saml også gammeldags puslespil sammen, eller hvis de er vilde med FIFA, så få dem udenfor med en fodbold. Hvis de spiller meget Minecraft, kan du introducere Minecraft-bøger, eller hvis de er glade for Counter-Strike eller lignende skydespil, vil de måske gerne læse om våben eller krig.

4. Snak med børn og unge om farerne ved for meget skærmtid. Børn og unge, der fx forstår, at det ikke er sundt at se for meget tv, bryder skærmreglerne sjældnere, end de børn, der tænker: ”Jeg må ikke se TV, fordi mine forældre er uretfærdige”.

5. Vær forælderen. Det er dit job at opfordre til sund opførsel og sætte grænser for den usunde. Selvom det sommetider betyder, at du bliver upopulær.

6. ”Der er mad om fem minutter”, råber du, og efter de fem minutter slukker du for dit barns iPad, og et raserianfald følger. Lyder det bekendt? Barnet har været i en næsten hypnotiseret tilstand og reagerer voldsomt på at komme ud af sit flow. Ligesom hvis nogen slukkede for skærmen midt i en spændende fodboldkamp. Det kan give et fysisk chok at blive revet ud af den verden, man har været opslugt i. En måde at komme udenom kriserne er at undgå at slukke fra det ene øjeblik til det andet. Brug et øjeblik på at sidde med barnet og se på, hvad de laver. Spørg ind. ”Hvad ser du?” ”Hvilket level er du?” ”Hvem er dén sjove karakter?” Børn elsker, at forældre engagerer sig i deres skærmverden. Og når de svarer, kommer de ud af hypnosen. Nu kan du fortælle, at der er mad, at de skal have et bad el.lign. Processen tager et minut mere, men kan undgå mange nedsmeltninger.

7. Modstå selv skærmenes fristelser. Vis dine børn, at der er andre tilfredsstillende aktiviteter. Måske skal du selv udvikle en hobby eller finde en bog frem oftere. Du er det vigtigste eksempel.

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/timer-foran-skaermen-dagligt-kan-skade-dit-barns-indlaering